Sök:

Konsumera mera

Är butikssäljaren medveten om de teorier som konsumentens beteende omfattas av, gällande konsumtion av hemelektronik?

Idag konsumeras det allt mer och det är konsumtionen som står i centrum för denna rapport. Det stadiet som vårt samhälle befinner sig i nu, namnges ofta konsumtionssamhället. Det har skett en förändring inom konsumentens inställning till konsumtion. Hemelektronik är en bransch som tydligt märker av detta skifte i samhället, och därför har vi valt att avgränsa vår rapport till detta område. Denna rapport skall ge en ökad förståelse om säljarens medvetenhet av de teorierna som formar konsumentens beteende i dagens samhälle, av konsumtion inom hemelektronik. De valda teorierna i denna rapport är relevanta till konsumentens beteende. Det har genomförts en undersökning genom individuella intervjuer med butikssäljare, inom området hemelektronik på den lokala marknaden, som i vårt fall är Skaraborg.  Resultatet visar att de i stor utsträckning är medvetna om de valda teorierna.  De teorier som säljaren särskilt var väl medveten om var den påverkan på konsumenten som möjligheten till kreditköp hade samt den sociala påverkan som en konsument utsätts för på olika sätt.

Författare

Karl Gustavsson Ida Holm Jenny Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..