Sök:

Konsumenters åsikter om pris och påverkan på utbudet av ekologiska livsmedel

En konsumentundersökning

Bakgrund: Utbudet och försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat de senaste åren. Detta har medfört att distributionskanalerna blivit fler. Utbud och pris är två viktiga faktorer vid inköp.Syfte: Syftet var att undersöka om konsumenter i Uppsala är nöjda med utbudet av ekologiska livsmedel samt priset på dem, och även att undersöka om de upplever att de kan påverka utbudet av ekologiska livsmedel.Metod: Undersökningen var kvantitativ och genomfördes i form av en enkät med frågor med fasta svarsalternativ. Vid genomförandet användes ett bekvämlighetsurval. Av 120 insamlade enkäter inkluderades 107 stycken.Resultat: Konsumenterna anser priset vara för högt, både i Uppsala med omnejd samt den matbutik de oftast handlar. Djurens välmående och naturlig odling var de viktigaste faktorerna till varför ekologiska livsmedel köps. Majoriteten handlar enbart i matbutiker, och en relativt liten del även via andra distributionskanaler. 35,6% anser sig kunna påverka utbudet av ekologiska livsmedel i Uppsala med omnejd, medan 17,8% anser sig kunna påverka utbudet i matbutiken ganska mycket. Hälften av deltagarna vet inte hur de kan påverka.Slutsats: Priset är en viktig faktor när konsumenter handlar ekologiskt, och anses av många vara för högt. De viktigaste faktorerna är dock djurens välmående samt naturlig odling. Konsumenterna är relativt nöjda med utbudet av ekologiska livsmedel, men de saknar exempelvis frukt, bär, grönsaker och kött. Matbutiker är en viktig distributionskanal då de flesta handlar där. En tredjedel av deltagarna ansåg sig kunna påverka utbudet i Uppsala med omnejd, det var däremot mer osäkert gällande utbudet i matbutiken.

Författare

Sara Johansson Sandra Wiklund

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..