Sök:

Konsumenternas syn på närproducerade och ekologiska livsmedel.


Bakgrund I dagens samhälle konsumerar en svensk person i genomsnitt 800 kilo livsmedel per år och det svenska hushållet utgör ungefär en fjärdedel av klimatpåverkan i livsmedelsväg. Växthusgaserna förändrar klimatet på jorden och med det medföljer en förändring av djur och växtriket på jorden. För att förändra detta är de viktigt att konsumenterna väljer livsmedel som är bra för miljön.Syfte Syftet med den här studien var att ta reda på hur konsumenter ser på närproducerat och ekologiska livsmedel.Metod Metoden som används i denna studie är kvantitativ med beskrivande statistik som analyserades i SPSS 17.0. En webbenkät utformades i GApps för att sedan publiceras på webbsidan Facebook.se.Resultat I studien deltog 120 respondenter. Att en råvara är närproducerad och ekologisk ansåg majoriteten av respondenterna att det är när livsmedlet har ett tydligt ursprung, liten inverkan på klimatet och att råvaran ska vara bra för miljön. Nittiotre procent ansåg det viktigt för dem att ha tillgång till både närproducerade och ekologiska livsmedel. Majoriteten av respondenter vill se ett ökat utbud av närproducerade och ekologiska livsmedel.Slutsats Studien visar att majoriteten av respondenterna anser det viktigt med närproducerade och ekologiska livsmedel samt att de vill ha ett ökat utbud av dessa livsmedel. Dock är ordet närproducerat fortfarande ett svårtolkat begrepp men respondenterna hade en uppfattning om vad närproducerat och ekologiskt innebar för dem.

Författare

Caroline Södergård

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..