Sök:

Konsumentbeteende gällande tilläggstjänster


Sammanfattning Uppsatsens titel: Konsumentbeteende gällande tilläggstjänste ? reseförsäkring Slutseminarium: 2007-06-05 Ämne/Kurs: SMT 402 Service Management: Examensarbete - Magisterkurs, 10 poäng Författare: Linda Hallqvist Handledare: Carl R Hellberg Erika Andersson Cederholm Nyckelord: Tilläggstjänster, köpbeteende, beslutsprocess, informationssökning, risktagande samt enga-gemang. Problematisering: Beslutsprocessen ser annorlunda ut vid köp av produkter jämfört med tjänster men också mellan olika situationer och kontexter. Betyder detta att beslutsprocessen ser annorlunda ut vid köp av tilläggstjänster? Syfte: Syftet med denna uppsats är beskriva och analysera konsumentens beslutsprocess vid köp av tilläggstjänster som erbjuds vid köptillfället av kärntjänsten. Metod: Jag har valt att använda mig av en kvalitativ metod i form av djupintervjuer. Tillvägagångssättet har varit abduktivt, där både litteratur och empiri tillsammans legat tillgrund för uppsatsens uppbyggnad. Empiri: Det insamlade empiriska materialet har skett genom sju djupintervjuer. Intervjupersonerna har slumpmässigt valts ut genom bekantskapskretsar, som uppfyllde kriteriet att de hade rest utomlands de senaste tolv månaderna. Slutsatser: Det är sällan konsumenten känner ett behov av en tilläggstjänst utan blir oftast introducerad till tjänsten av leverantören. Det är främst vid riskfyllda resor som konsumenten engagerar sig i en beslutsprocess. Reseförsäkringen upplevs som väldigt komplex, vilket betyder att informations-sökningen blir liten.

Författare

Linda Hallqvist

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..