Sök:

Konsten att inte svimma - Hur sjuksköterskan kan stödja patienter med nålrädsla


Bakgrund: Nålrädsla är ett vanligt förekommande problem, som drabbar mer än var tionde person. Rädslan sträcker sig mellan en oro inför provtagningar till en stark fobi som leder till undvikande av behandlingar och undersökningar. Det är viktigt att personer som lider av nålrädsla eller fobi får stöd och hjälp för att kunna ta emot nödvändig vård. Syfte: Syftet med examensarbetet är att belysa hur sjuksköterskan kan underlätta för vuxna patienter med rädsla för nålar att genomgå undersökningar och behandlingar. Metod: Metoden som använts är en litteraturöversikt. En systematisk artikelsökning gjordes i databaserna Cinahl, PubMed och Psycinfo. Efter kvalitetsgranskningen valdes 12 artiklar som har analyserats och tematiserats, fyra kvalitativa, sju kvantitativa och en med mixed method. Resultat: Metoderna applied tension, distraktion samt visualisering kan hjälpa personer med nålrädsla i det direkta vårdmötet. Exponering kan bota fobi och rädsla. Ett bra bemötande där personen som vårdas blir lyssnad på och får uttrycka sina egna behov är viktigt för att personer ska uppleva trygghet. Slutsats: För att kunna ge en god omvårdnad för patienter med nålrädsla rekommenderar vi att personcentrerad vård ska bedrivas i större utsträckning. Genom att lyssna in berättelse, behov och önskemål kan personen mötas som en individ, vilket de som lider av nålrädsla upplever som betydelsefullt. En ökad kunskap om nålrädsla och dess symtom och tecken, samt olika typer av metoder och behandlingar krävs också för att förbättra omvårdnaden. Rädslan för nålar kan öka i relation till patientens kontakt med vården. Detta tyder på att det krävs kunskap om hur nålrädsla kan upptäckas och bemötas för att minska lidandet för dessa patienter. En viktig kunskap att förmedla till patienterna är att det går att behandla rädslan med beteendeterapi och exponering.

Författare

Hilda Furenäs Moa Hermelin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..