Sök:

?Konst är konst, allt annat är allt annat?

Samtidskonsten som pedagogisk resurs.


Jag gör den här undersökningen med fokus på samtidskonst som jag upplever är ettsvårgripbart fenomen. Så vad är samtidskonst och går den att definiera? Generellt ärsamtidskonst konst skapad efter 1945 och består samtidigt av ?historiska? och ?banbrytande?konstyttringar. Den uttrycker sig i nya medier som installation, video och fotografi och utgörett fält som är i ständig förändring. I huvudsak tematiserar samtidskonsten vardagslivet ochindividens livsbetingelser samtidigt som den är upptagen med att undersöka fältetsmöjligheter och upplåter ett rum för reflektion. Eftersom samtidskonst kan upplevassvårgripbar använder jag tre estetiker för att komma närmare en förståelse. Relationell estetikdär det konstnärliga uttrycket ses som ett kommunikativt system. Situationell estetik där manarbetar med betraktarens upplevelse av rummet. Och ad hoc estetik som handlar om denkonstnärliga intentionen.Med bakgrund av samtidskonst och den förändrade synen på kunskap, som den nyamuseologin fört med sig, undersöker jag hur Moderna Museet arbetar med samtidskonst i sinpedagogiska verksamhet. Undersökningen är begränsad till museets verksamhet som riktar sigtill ungdomar i gymnasieåldern. Eftersom museet har i uppdrag att visa och förmedlasamtidskonst till allmänheten gör detta Moderna Museet särskilt intressant att undersöka. Denpedagogiska verksamheten på Moderna Museet har en lång tradition, därför tänker jag attmuseets pedagoger har strategier för hur man arbetar med och lär ut om samtidskonst, bådemed utgångspunkt från de tre estetikerna och utifrån konstpedagogiska diskurser.Undersökningen efterfrågar hur museets pedagogiska verksamhet arbetar med samtidskonstoch vad denna verksamhet får för konsekvenser för positioneringen av deltagarna i enlärsituation på museet. Jag undersöker detta genom att delta i undervisningssammanhang påmuseet samt genom intervjuer med pedagoger på museet. Verksamheten analyseras med hjälpav Helen Illeris beskrivningar av dominerande konstpedagogiska diskurser och hur dessapositionerar deltagarna i en lärsituation på museet. Även om Moderna Museets verksamhetkretsar kring samlingarna och aktuella utställningar lägger man stora resurser på att mötaskolelever och ungdomar. Museet arbetar aktivt med tematiserade visningar och workshopsom ska ge besökaren andra ingångar till konsten där man relaterar till samtidafrågeställningar. I verksamheten Museum Museum bjuder man in ungdomar till diskussion därde ges möjlighet att få ta plats inom museets väggar och på så sätt överlämnas den kulturellaauktoriteten till dessa.I was going to make a contemporary work of art but I fucked it up är titeln på mitt gestaltandearbete. I det har jag undersökt vad samtidskonst är, vilken plats samtidskonst har i dagenssamhälle och vad konstpedagogiken ska syfta till? Arbetet har bedrivits textuellt genom attjag fört in mina tankar och resonemang i en tankekarta över tiden. I min undersökning har dethela tiden funnits en politisk vilja att förändra något i skolvärlden, så jag har skickat frågor tillmakthavare som kan påverka situationen i dagens skola. Dessa har jag ramat in och hängt upptillsammans med titeln på gestaltningen. Genom att delar av texten skrivits på olika platser iutställningsrummet tillsammans med breven har jag försökt undersöka samtidskonstens treestetiker.

Författare

Anders Eriksson

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..