Konkurrensmedel i den nya ekonomin
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingMarknadsföringKonkurrensmedelKonkurrensDen nya ekonomin
Kotlers konkurrensmedelsmix utformades år 1960. Sedan dess har samhället
förändrats från att vara ett industrisamhälle till ett värdesamhälle med nya
marknadsplatser som t.ex. Internet. Detta nya samhälle har kommit att benämnas
"den nya ekonomin".
Konkurrensmedelsmixen är ett samlingsnamn för de konkurrensverktyg en
marknadsförare kan använda sig av för att skilja sitt erbjudande från
konkurrenternas erbjudanden. Mixen består av en kombination av faktorerna pris,
plats, produkt och påverkan (de 4P:na). Då samhället har utvecklats sedan
konkurrensmedelsmixen utformades anser vi att det är naturligt att ifrågasätta
denna modell. Även många författare har diskuterat och kritiserat modellen på
olika sätt. Detta ledde till att vi ställde oss följande fråga:
Hur är konkurrensmedlen utformade i den nya ekonomin och vilken innebörd har
respektive konkurrensmedel?
Syftet med vår uppsats är att skapa en förståelse för hur konkurrensmedlen är
utformade i den nya ekonomin och vilken innebörd som läggs i begreppen. Detta
gör vi genom att studera vilken relevans Kotlers konkurrensmedelsmix har idag
samt studera nya konkurrensmedel på marknaden.
För att uppfylla syftet med uppsatsen gjorde vi personliga intervjuer samt
telefonintervjuer med ett antal företag i bokbranschen, både fysiska butiker
och Internetbutiker .Vi valde bokbranschen eftersom detta är en bransch som
kommit långt i anpassningen till den nya ekonomin.
Vår analys bygger på de intervjuer vi gjort och den teori som finns inom
området. Genom att tolka dessa tillsammans har vi kommit fram till en rad
slutsatser vilka sammanfattas nedan.
Oavsvett vilken marknad man verkar på är produkten viktig då denna är densamma
oavsett var man köper den. Hos Internetbutikerna är dock sortimentet en stor
konkurrensfördel. De fysiska butikerna konkurrerar istället med de företeelser
som läggs till produkten.
Internetbutikerna kan också hålla ett lägre pris än de fysiska butikerna,
vilket leder till att priset är ett mycket viktigt konkurrensmedel på
Internet.
De fysiska butikerna har en stor konkurrensfördel i sin fysiska plats eftersom
kunderna där kan känna, lukta och titta på produkterna vilket är omöjligt att
göra på Internet. Butikerna på denna marknad har istället en fördel i
tillgängligheten. Eftersom de inte är lika beroende av personal har de
möjlighet att göra produkterna tillgängliga för sina kunder dygnet runt.
I den nya ekonomin är konkurrensmedlet "Word of mouth", det vill säga
ryktesspridning, mycket betydelsefullt både för fysiska butiker och
Internetbutiker.
De fysiska butikerna lägger stor vikt vid kundvård som konkurrensmedel. Genom
sin fysiska plats med bland annat personligt bemötande har de en större
möjlighet än Internetbutikerna att vårda sina kunder på olika sätt.