Sök:

Konkurrens och strategi i Knowledge Management-industrin

En analys av ett litet IT-företags inträde i en ny industri

I denna uppsats studeras konkurrenssituationen i en industri med utgångspunkt i Michael Porters teorier om strategiformulering och industrianalys. Detta för att bevara frågan i ett examensarbete från IT-företaget Comintelli om hur konkurrenssituationen ser ut i Knowledge Management mjukvaruindustrin och hur företaget bör utforma sin strategi för att verka i den. För att besvara frågan definieras i uppsatsen 6 funktionaliteter som centrala för en Knowledge Management mjukvara, vilket leder till en population om 11st aktörer som undersöks närmare. Resultatet är att Comintellis viktigaste konkurrenter utgörs av stora IT-företag, med IBM och OpenText som mest framträdande namn. Industrin präglas av begreppsförvirrning, en måttlig till hög grad av konkurrens och barriärerna mot inträde i industrin är generellt sett låga. Uppsatsen kommer till slutsatsen att Comintellis strategi bör präglas av differentiering med fokus på produktens funktionalitet och att bygga ett starkt varumärke. Prissättning och marknadsföring bör formas utifrån målet med varumärket. Avslutningsvis bör Comintelli upprätthålla en god omvärldsbevakning för att bevara sin starka tekniska position.

Författare

Filip Wormell

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..