Koncentration vid läsning
Bristande koncentration är ett vardagsproblem i skolan och eftersom det är av betydelse för lärande pratas det också allt mer om koncentrationssvårigheter. Läsfärdighet är ett av skolans främsta uppdrag då det tillsammans med skrivfärdigheten är nyckeln till, i stort sett allt, lärande i skolan. Mot bakgrunden av detta är det relevant att ifrågasätta koncentration vid läsning utifrån ett lärandeperspektiv. Syftet med studien var att undersöka några elevers uppfattningar om koncentration vid läsning. Ambitionen var också att få en förståelse för hur och vad som påverkar koncentration och därmed lärande. Kvalitativa intervjuer med tre elever i årskurs 9, utföll i data som analyserades och tolkades. Resultatet av studien visade olika uppfattningarna om hur koncentration kan beskrivas, vilket utmynnade i fem beskrivningskategorier. Dessa kategorier var Beror på förutsättningar, Är förmåga att rikta och upprätthålla fokus, Läsförståelse bygger på koncentration, Infinner sig med ett intresse för den man läser och Kan underlättas med strategiska åtgärder. De pedagogiska konsekvenser dessa kategorier resulterade i, bildar slutsatsen att samtliga beskrivningar av koncentration bör tas i beaktning för att på bästa sätt främja god koncentration vid läsning hos elever och därmed lärandet.