Sök:

Komposition för lärande

en kvalitativ studie om hur tre musikhögskolelärare använder komposition i lärandesyfte

Denna undersöknings syfte är att redogöra för den finlandssvenska satirens skildring av språkstriden i Finland under mellankrigstiden. Huvudkällan för detta ändamål är skämttidningen Garm som innehar en unik position i den finska skämtpressens historia. Genom att analysera tidskriftens årgångar från perioderna 1927-1931 och 1934-1939 besvaras frågan: ?Hur representeras språkstriden i relation till finlandssvensken??. Det läggs vikt på vilken typ av samtidsfrågor som uttryckligen är relaterade till aktuella händelser rörande språkstriden, hur äktfinskheten och finsk nationalism representeras och hur språkliga skillnader skildras. Undersökningens resultat visar att Garm anser att språkstriden, i och med förträngningen och begränsningen av det svenska språket, var ett hot för samhällets enighet. I både nationellt och internationellt hänseende skulle det finska samhället splittras och mer eller mindre gå under.

Författare

Håkan Palm

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..