Sök:

Komparativ studie av budget i offentlig och privat sektor


Denna uppsats behandlar ämnet budgetslack samt olika faktorers påverkan inom tre skildaverksamheter. Budgetslack är vanligt förekommande inom de flesta verksamheter och sessom ett problem som minskar verksamheters konkurrenskraft. Det råder dock delademeningar om vilka faktorer som ökar respektive minskar existensen av slack samtförekommande studier som motsäger varandra. Vi ansåg därför att det vore intressant attstudera ämnet närmare och valde att fördjupa oss i hur faktorerna budgetstyrning,företagsmiljö, agerande i eget intresse, informationsasymmetri, deltagandegrad ibudgetförhandlingen samt budgetmålens inverkan samverkar. Utifrån vår empiriska dataupprättade vi en egen modell som visar hur dessa faktorer påverkade förekomsten av slackinom de tre olika verksamheterna.Syftet med denna uppsats är att förstå hur olika faktorers påverkan på budgetslack skiljer sigåt mellan olika verksamheter. Vidare syftar studien till att presentera existerande attitydersamt förekomsten av budgetslack.Resultatet av vår studie visade att olika faktorers påverkan på budgetslack skiljer sig åtberoende på vilken typ av verksamhet det gäller. Vi identifierade slack av något slag inomåtminstone två verksamheter men inte några förebyggande åtgärder. Detta kan i det ena falletbero på att slack inte ansågs existera och i det andra på att det inte var något somprioriterades. Utöver de påverkande faktorer som nämndes i teorin har vi även identifierat enhög kostnadskontroll som en åtgärdande faktor av slack. Vidare har vi i denna studie sett attslack inte nödvändigtvis måste vara något dåligt då det bland annat bidrar till en högarbetstillfredsställelse och ansvarskänsla hos personalen vilket i sin tur minskar förekomstenav det så kallade ?dåliga? slacket.

Författare

Johanna Edler Sara Kempe

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..