Sök:

Kommunikation mellan lärare och föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser

Syftet med den här studien har varit att lära känna skolsystemet i utvecklingslandet Tanzania för att kunna ge en bild av vilka möjligheter lärare där har att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter. För att bättre förstå under vilka premisser lärare i Tanzania arbetar har vissa jämförelser gjorts med svenska förhållanden. Genom att studera Tanzanias policydokument har jag fått en bild av hur Tanzanias regering vill att den tanzaniska skolan ska se ut. Frågan är om den bilden stämmer överrens med den bild lärare i Tanzania ger. För att ta reda på det åkte jag till Tanzania där jag genomförde intervjuer i grundskolor och på ett universitet där man utbildar specialpedagoger/speciallärare. Som kom-plement svarade några andra lärare i Tanzania på en enkät som handlade om hur de ser på barn med läs- och skrivsvårigheter och på sina möjligheter att stödja dessa barns utveckling. Samma enkät dela-des ut till några lärare i Sverige. På så sätt fick jag en kontrasterande bild att spegla de Tanzaniska förhållandena i. På många sätt har lärare i Sverige och i Tanzania väldigt olika förutsättningar. Men det finns även likheter. Både i Sverige och i Tanzania upplever lärare att kraven från statligt håll är svåra att uppfylla och i båda länderna finns det många hängivna lärare som vill jobba för att kunna hjälpa alla barn till en god utbildning.

Författare

Elisabeth Sigerstad

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..