Sök:

Kommunikation av ansvar och öppenhet

Inledningen beskriver hur intresset för hur företag arbetar med miljö och sociala aspekter harökat under de senaste åren. I och med detta blir kommunikation av dessa frågor en alltviktigare del av företagens arbete. IKEA är ett av de företag som uppmärksammat de ökadekrav som ställs på att företagen ska ta samhällsansvar och denna uppsats syftar till attundersöka vilket ansvar och vilken öppenhet IKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering.I Metodavsnittet behandlas den kvalitativa fallstudieformen som valts för att undersöka defrågeställningar som formulerats. Uppsatsförfattarna har valt att utföra textanalys på deundersökta CSR-rapporterna. Textanalys är ett sammanfattande begrepp för många olikametoder där texter sönderdelas och analyseras. Två former har använts, dessa är retoriskanalys och innehållsanalys. Till dessa textanalyser har en intervju genomförts.Den Teoretisk referensramen definierar Corporate Social Responsibility, Accountability,Företagens ansvarsredogörelser samt Företagens öppenhet. Begreppsdefinitionernakompletteras med strategisk kommunikationsteori, Organisationsteori samt Legitimitetsteori,vilka ligger till grund för den kommande analysen och slutsatsen.Empirin presenterar utfallet från den retoriska samt innehållsanalysen av IKEA: s CSRrapporteringfrån åren 2003-2005. Den intervju som genomförts med en av IKEA: s anställdapresenteras under tre olika teman, Tillkomsten och utveckling av CSR inom IKEA, För vilkafinns IKEA: s CSR-rapport?, CSR på IKEA i framtiden.I kapitlet Analys och Slutsats förs en diskussion gällande det ansvar och den öppenhet somIKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering. När det gäller ansvarstagande brister detta,enligt uppsatsförfattarna, på flera punkter, till exempel till följd av avsaknaden av personligapronomen i de texter som undersökts. Denna avsaknad av personliga pronomen medför attbåde trovärdighet, förtroende och engagemang reduceras. Gällande öppenhet kan detsammanfattningsvis sägas att IKEA förmedlar öppenhet på flera olika sätt, bland annat genomrak och öppen information som beskriver svagheter och problem i IKEA: s verksamhetgällande detta ämne.

Författare

Sofie Nilsson Johanna Thid

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..