Sök:

Kommunikation

Då köparen inte är användaren

Dagens aktuella litteratur innehåller inte någon analys av kommunikationsprocessen vad gäller sändare till mottagare, hur ser kommunikationen ut när mottagaren inte är samma person som köparen, som i en ?förälderbarn? relation? Detta är en vinkel som vi tycker bör belysas i ämnet ?kommunikations- teori?. I vår uppsats har vi valt att studera denna vinkel och har därefter utvecklat en modell över just denna typ av kommunikation, där köparen - föräldern, av produkten inte är samma som användaren ? barnet. Modellen grundar sig på den klassiska kommunikationsmodellen; Elementen i kommunikations processen. Vår utvecklade variant av denna modell har även inspirerats av en modell över köpbeteenden. Vi vill med vår modell bidra till en större förståelse för hur man bör tänka när man formar ett budskap för två olika segment. Om man följer denna modell kommer förhoppningsvis budskapet att fånga både barnens och föräldrarnas intressen - ett budskap till både köpare och användare av produkten och därmed få ett större potentiellt ekonomiskt genomslag såväl som innehåll. Vi har intervjuat tre företag och frågat dem hur de kommunicerar till barn och föräldrar. Av deras svar förstår man att de i första hand använder sig av den klassiska modellen -dvs. Att kommunicera till ett segment, alltså till föräldrarna. Det är förbjudet enligt svensk lag att kommunicera till barn under 12 år så vi inser att svaren kan vara till viss del vinklade pga. av detta faktum. Läser man dock mellan raderna kan man se att de tre företagen, McDonald´s, Rabén & Sjögren och ABC Leksaker, är väl medvetna om att det ofta krävs en kommunikation till både barn och föräldrar för ett vinnande koncept.

Författare

Ebba Bjurström Hanna Owe

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..