Kommunicera mera, -relationen mellan ett kommunikativt ledarskap och medarbetares arbetsmotivation
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyMotivationArbetspsykologiLedarskapKommunikativt ledarskap.
Ett kommunikativt ledarskap kännetecknas av en ledare som coachar och ger sina
medarbetare eget ansvar, skapar strukturer som underlättar arbetet, har tydliga
förväntningar, är tillgänglig för medarbetarna, ger feedback och löser problem.
Syftet med studien var att undersöka relationen mellan ett kommunikativt
ledarskap och medarbetares arbetsmotivation. Studien baseras på en
enkätundersökning med deltagare från 16 olika yrkeskategorier där de flesta
arbetar inom administration, hälsa och sjukvård, pedagogiskt arbete, socialt
arbete och inom militären. Med hjälp av enkäten har två grupper gjorts, en
grupp som anger över medelvärdet på frågor som behandlar ledarens kommunikativa
egenskaper och en grupp som inte anser att deras ledare är kommunikativ.
Resultatet visar att gruppen med en kommunikativ ledare även upplever högre
inre motivation. Samma grupp uppger även högre trivsel och produktivitet vilket
är något som bidrar till bättre resultat på individ, grupp och
organisationsnivå. Motivation i arbetslivet är ett stort område och intressanta
aspekter att forska vidare på skulle till exempel kunna vara den kommunikativa
förmågan hos ledare inom exempelvis föreningsliv och idrott.