Kommunicera lärande
hur gitarrlärare i kulturskolan arbetar
med sina elevers övningsmetod
Syftet med denna uppsats var att undersöka när och hur gitarrpedagoger inom kulturskolan arbetar med sina elevers övning och övningsmetod, samt vilka kopplingar mellan övning och lärande som framkom i lärarnas resonemang. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med sex intervjupersoner av varierande ålder, kön, erfarenhet och huvudsakligt undervisningsområde. Vi fann att samtliga lärare kommunicerade med sina elever kring övning. Flertalet kommunicerar kring övning kontinuerligt, varje lektion, terminsvis eller med jämna mellanrum. Kommunikationen skedde dels passivt, genom förebildande, och aktivt genom diskussion. Majoriteten av alla intervjuade lärare placerar det slutgiltiga ansvaret för elevens övning på eleverna själva, men lärarna strävar samtidigt efter att ge sina elever verktyg för att arbeta på egen hand. De flesta lärare ser sambandet mellan övning och lärande i sitt eget lärande, men få säger sig förmedla detta till sina elever.