Sök:

Kommunernas miljötillsyn över återvinningsstationerna


Syftet med denna uppsats var att studera hur kvinnligheten iscensätts i två av artisten Rihannas musikvideor. Den semiotiska bildanalysen och den radikalfeministiska teorin blev verktygen för att kunna göra denna uppsats möjlig. Detta är en kvalitativ uppsats som gjorts för att skapa en förståelse och en djupgående analys.Rihannas musikvideor ?Pon de Replay? (2005) och ?S&M? (2011) analyserades genom att dela upp dessa två i 10 olika scener per video. Dessa 10 scener blev alltså till stillbilder, som analyserades efter den semiotiska bildanalysen. Vi gjorde även en jämförelseanalys där vi diskuterade resultatet och skillnaderna mellan ?Pon de Replay? och ?S&M?.Vi konstruerade ett eget analysschema för att få svar på de frågor vi ställde. I vår analys kunde vi se en väsentlig skillnad dessa två videor emellan. I ?Pon de Replay? var Rihannas framtoning mycket blygare och mjukare. I ?S&M? fanns en hårdare attityd och en seriös underton. Det kvinnliga förtrycket är tydligare i ?S&M? och Rihanna kämpar i videon emot det. I ?Pon de Replay? kändes Rihanna yngre och mer omedveten.

Författare

Anna-Karin Hansson Linnea Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..