Sök:

Kommunal revision

Vilka faktorer bidrar till dess prioriteringar?


Den kommunala revisionen har som uppgift att granska den kommunala verksamheten. Uppdraget att granska kommunens verksamhet är stor. En kommun kan bestå av en mängd olika nämnder, bolag och styrelser och alla är föremål för den granskning som den kommunala revisionen har som sin uppgift. Omfattningen på uppdraget innebär att inte allt som sker i kommunen kan granskas och därför krävs det prioriteringar från den kommunala revisionens sida. Syftet med denna uppsats var att ta reda på vilka faktorer som påverkar den kommunala revisionens prioriteringar. Det normativa perspektivet av nyinstitutionalismen är det teoretiska ramverk som använts i analysen. Studien har genomförts som en fallstudie där kvalitativa intervjuer har genomförts. Respondenterna har varit tre till antalet och har representerat den kommunala revisionens ordförande i tre olika kommuner. De huvudsakliga slutsatserna som drogs var att de sakkunniga och kommunallagen i kombination med God Revisionssed är de faktorer som har störst påverkan på den kommunala revisionens prioriteringar, God Revisionssed är det dokument som på en detaljerad nivå ger vägledning för den kommunala revisionen i Sverige. I studien framgick det också att den generella kunskapsnivån gällande den kommunala revisionens uppdrag är låg bland allmänheten. Kunskapsnivån är högre bland politiker än den är bland allmänheten. Den låga kunskapen om den kommunala revisionen anses vara förklaringen till varför den kommunala revisionen inte har några större yttre påtryckningar.

Författare

Jonas Wallin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..