Sök:

Kommersiellt kontra kooperativt

styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening


I Sverige har vi en företagsform som heter ekonomisk förening. I en sådan ska dess medlemmars intressen främjas genom att föreningen driver en affärsmässigt organiserad verksamhet i vilken medlemmarna deltar. Detta innebär att den ekonomiska föreningen måste tillfredställa både medlemmarnas finansiella önskemål såväl som deras önskemål om vad verksamheten ska tillhandahålla. Har den ekonomiska föreningen många medlemmar kan det bli svårt för den att tillfredställa alla medlemmars önskemål. Ett alternativ som vissa ekonomiska föreningar då nyttjar är verksamhetsformen franchising. För att kunna utreda varför ekonomiska föreningar väljer att nyttja franchising och för att kunna se hur de styr sina franchisetagare har vi genomfört en fallstudie av OK Norrbotten ekonomisk förening. Med franchising möjliggörs det för den ekonomiska föreningen att driva verksamheter i situationer där föreningen internt inte skulle lyckas driva verksamhet till rimliga kostnader. Följaktligen skapar franchising förutsättningar för bättre resultat hos den ekonomiska föreningen. Franchising medför också att den ekonomiska föreningen lättare kan omstrukturera sin verksamhet, utan att medlemmarna invänder mot omstruktureringen. Franchiseavtalet är ett viktigt verktyg för att den ekonomiska föreningen ska kunna formellt sett styra franchisetagarna in den riktning som önskas. Denna formella styrning försämrar dock relationen mellan parterna, men om franchisegivaren gör mer än vad som krävs av franchiseavtalet skapas förutsättningar för en bättre partsrelation. Om de varor franchisetagarna erbjuds av leverantörer tillhandahållna av franchisegivaren prissätts till franchisegivarens inköpspris underlättas styrningen av franchisetagarna i avseendet att få dessa att saluföra ett likartat utbud som den ekonomiska föreningen i övrigt. Detta beror på att priset är den viktigaste faktorn för franchisetagaren när denne gör inköpsbeslut. En annan metod att styra franchisetagarna till att hålla likartat utbud med föreningen i övrigt är att låta franchisetagarna omfattas av den för alla enheter i föreningen gemensamma marknadsföringen. På så sätt blir franchisetagarna informellt tvingade att tillhandahålla visst utbud.

Författare

Anders Grahn Hans Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..