Kollaborativ & terapeutisk psykologisk utreedning av barn
Effekt på självvärdering
Det finns stor efterfrågan på barnpsykiatriska utredningar. Psykologisk utredningkan vara behandlande genom ett kollaborativt och terapeutiskt förhållningssätt.Denna studie utgår från hypotesen att barn som remiteras till barnpsykiatriskutredning skattar sin självvärdering lägre än normgruppen. Detta som en följd avupprepade misslyckanden och svårigheter att leva upp till krav i vardagen. Studiensyftar till att undersöka om ett kollaborativt och terapeutiskt förhållningssätt vidpsykologisk utredning av barn har effekt på deras självvärdering. Studien har en3(Utredning; n=15, Föräldrastöd; n=12, Väntelista; n=13) x2(för-, eftermätning)mixad design. I motsats till hypotesen skattar barnen i studien sin självärderinggenomsnittligt. Studien kan inte visa på någon signifikant effekt avförhållningssättet på gruppnivå gällande barnens egen rapportering avsjälvvärdering. Förändring av självvärdering redovisas även deskriptivt ochdiskuteras på individnivå.