Sök:

Klossar -en väg till kunskap

En studie av förskolor och skolors användning av konkret och laborativt materiel


I vårt examensarbete har vi valt att förkovra oss inom matematikens värld, en studie av skolorsanvändning av konkret och laborativt materiel. Syftet för undersökningen är attundersöka möjligheter och anledningar till att använda konkret och laborativ materiel vidinlärning av matematik.I litteraturdelen lyfter vi fram teorier om lärandet med extra fokus på matematiken. Utifrånlitteraturen är det tydligt hur viktigt det praktiska arbetet är för inlärning. Det framkommeratt konkret och laborativt materiel synliggör matematiken på ett sådant sätt atteleverna kan lösa svårare uppgifter. När eleven ges möjligheten att få använda konkret ochlaborativt materiel kan de nå en högre abstraktionsförmåga.Metoden vi använt oss av är kvalitativ undersökningen. Av resultatet kunde man se attvanligt förekommande materiel som finns tillgängligt för eleverna är klossar, olikanaturmateriel samt Montessoripedagogikens matematikmateriel. Något som är tydligt ärbehovet av utrymme för att kunna arbeta med olika konkreta och laborativa materiel.Tillgängligheten av materielen är viktig för att användandet skall bli en naturlig del avmatematikundervisningen.ÄmnesordKonkret materiel, laborativt materiel, praktiskt arbete, matematikundervisning:

Författare

Malin Flink Mona-Lisa Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..