Sök:

Klassrumsinteraktion inom genren insändare

En fallstudie


Syftet med denna fallstudie är att skildra hur interaktionen mellan elever respektivemellan lärare och elever ser ut när elever arbetar med genren insändare i svenskasom andraspråk. Studien baseras på tre genomförda klassrumsobservationer, tvåinspelningar av gruppsamtal där elever medverkar samt en intervju med läraren isvenska som andraspråk, grundläggande kurs. Det är 16 informanter som deltar istudien. Informanterna går på Språkintroduktion. Resultatet visar att undervisningenär utformad enligt cirkelmodellen, vilket är en modell för hur man stegvis bygger uppkunskap kring hur man skriver inom olika genrer. Resultatet visar vidare hurinteraktionen ser ut mellan elever respektive mellan lärare och elever. Det är lärarensom till stor del dominerar interaktionen förutom vid de tillfällen då eleverna arbetari smågrupper. Interaktionen mellan eleverna karaktäriseras av tvekpauser,omtagningar och överlappande tal, s.k sonderande tal.

Författare

Carolina Nitsler

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..