Sök:

Klassikerverk eller klassikervärk?

ett litteraturarbete om klassikerläsning i en klass i skolår nio


Syftet med arbetet är att undersöka hur elever i en klass i skolår 9 upplever att läsa, tolka och förstå utvalda delar av de klassiska böckerna Glasblåsarns barn av Maria Gripe, Mor gifter sig av Moa Martinson samt Fröken Julie av August Strindberg. Eleverna skulle få en inblick i dessa verk, öka intresset för äldre litteratur samt undervisningen skulle ligga på en för eleverna anpassad nivå. Metoden byggde på att vi delade ut en enkät med öppna frågor som eleverna utifrån sina förkunskaper svarade på. Efter varje avslutad text ville vi genom reflektionstexter få eleverna att skriva ner tankar och åsikter om vad de hade läst. Arbetet avslutades med ytterligare en enkät som utvärderade arbetet. Resultatet av utvecklingsarbetet visar en kunskapsutveckling hos eleverna och vi märkte att deras tolkning förbättrats. Överlag var inställningen till arbetet med klassikerna positivt.

Författare

Pia Alexandersson Kristina Fahlén Helena Nyrén

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..