Sök:

Klassificering av vägbeläggningens kvalitet baserat på signaler från bilens befintliga givare

Syftet med detta examensarbete har varit att utreda möjligheten att klassificera en vägbeläggningskvalitet genom att utnyttja signaler från en bils befintliga givare. Vidare är examensarbetet enförstudie till ett eventuellt större projekt, som skall leda till utvecklingen av ett komplettklassificeringssystem som underlättar för väghållaren (t.ex. Vägverket) att inventeravägbeläggningens kvalitet. Uppdragsgivare har varit Semcon AB i Göteborg.I arbetet ingick att sätta systemavgränsningar beträffande olika beläggningstyper som skall kunnadetekteras, vilka hastigheter som skall tillämpas vid mätningarna samt vilka signaler från bilensgivare som är relevanta att utnyttja.Arbetet bestod i huvudsak av insamling av mätdata samt analys av denna i MATLAB1. Utifrån deninformation som den insamlade mätdatan gav, kunde sedan ett robust klassificeringssystem skapas,vilket med god precision klarar av att klassificera fyra olika beläggningstyper.Examensarbetet visar att det finns goda möjligheter till ett fördjupat arbete som kan resultera i ettför väghållaren mycket effektivt klassificeringsverktyg som underlättar att upprätthållastatusinformationen beträffande vägbeläggningens kvalitet. Ett sådant system blir både miljömässigtoch ekonomiskt effektivt då inga onödiga utsläpp från mätbilar belastar miljön då mätningarnautförs av fordon som ändå rullar på vägarna. Därmed skulle också ekonomiska resurser från dagensinventeringar kunna frigöras. Till exempel så skulle Vägverket Konsult (och andra intressenter)kunna utföra mera ?riktade? och effektivare inventeringar av vägkvaliteten med detta nyaklassificeringssystem.

Författare

Josefin Albertsson Partic Augustsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Ingenjörshögskolan (IH)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..