Sök:

Katten på råttan, råttan på repet

Certifiering - ett konkurrensmedel


SammanfattningMiljökraven på varor och tjänster har idag slagit igenom på allvar, vilket har påverkat handeln på många sätt. Det har lett till att krav på märkning och information om varorna och tjänsterna har ökat och standarder, ledningssystem och kontrollsystem har fått större betydelse Det var ur detta som certifieringen uppstod.I vår studie ville vi därför undersöka om certifiering är det rätta verktyget för att företag ska bidra till en hållbar utveckling eller om certifiering kan anses som en nödvändighet för att överleva på marknaden. Detta innebar att ett antal företag kontaktades som ansågs som lyckade företag vad gällde hållbar utveckling.Cheferna på dessa företag intervjuades personligen eller via mail. Vid sammanställningen av svaren inspirerades vi av en metod som heter Grundad teori. Denna metod innebär att nyckelmeningar plockas ut ur intervjumaterialet som sedan kategoriseras i huvudkategorier, underkategorier och subkategorier. Det vi noterade vid sammanställningen var att certifiering är ett helt centralt tema för företagen när hållbarhetsfrågor diskuteras. Från dessa huvudkategorier utformades sedan påståenden som knöts till befintlig teori.De indikationer vi kunde se var att företagen har en vilja att värna om miljön men den största anledningen till certifieringen var främst kravet från kunderna. De anser inte att de skulle ha överlevt på marknaden om inte en certifiering gjorts. Det blir som ?Katten på råttan, råttan på repet?. Logiskt sett borde det också innebära att företagets marknadsvärde ökat jämfört med om certifiering inte gjorts.Trots kravet från kunder och leverantörer på att företagen ska certifiera sig är kunderna inte beredda att betala för certifieringen. Certifieringen blir därför en självklarhet som företagen inte kan ta betalt för, i slutändan är det ändå priset som styr. Certifiering blir därmed mera ett konkurrensmedel än att företagen vill värna om miljön. Dock tror vi att miljön kommer att få en allt större roll i framtiden när företagen väljer att certifiera sig.

Författare

Charlotte Löfstedt Brännare Birgitta Olsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för ekonomi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..