Sök:

Kartläggning för lastning av provfordon

På Scanias R&D-avdelning i Södertälje sker dagligen tester av deras fordon, både av lastbilar och bussar. Många av provningarna kräver att fordonen är lastade för att kunna testa prestandan. Vid lastning av lastbilar finns ett välprövat system, men när det kommer till bussar finns inget fungerande system för hur lastningen ska ske. Många olika varianter finns och i slutändan används den lösning som passar bäst för stunden. Avsikten med detta projekt är att kartlägga hur lastning ska kunna utföras på ett rätt sätt med avseende på säkerhet och hållbarhet, samt ta fram en ny flexibel konstruktion som medverkar till att lastning blir ett enklare moment.Vid avdelningen NB (Hybrid Technology Development) testas fordon dagligen. Proven kräver alltifrån dellast till maxlast och lastning av fordonen sker flera gånger per år. Varje gång en buss ska lastas spenderas det mycket tid och resurser. Vid nuläget saknas det ett vägledande dokument för hur lastning samt lastsäkring ska ske på ett sätt som medger stor säkerhet och effektivitet. Men även en flexibel lastningsmetod som ger möjlighet till en tidseffektiv lastning, vilket minskar behovet av tid och resurser.Med hjälp av anställdas erfarenheter och kunskaper inom detta område har ett vägledande dokument inför lastning/lastsäkring framställts där viktiga aspekter har lyfts fram. Ett förslag på en ny konstruktion där lastningsmomentet ska avlastas har tagits fram. Genom att använda redan befintliga vikter underlättas många olika moment likaså att inget extra lager för nya vikter behövs.

Författare

Rebecca Karlstedt

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..