Kartläggning av elever på tidig utvecklingsnivå med flera funktionsnedsättningar
Malmö högskola
Lärarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning
Höstterminen 2005
Granstedt, Inger & Karlsson, Eva (2005)Kartläggning av elever på tidig
utvecklingsnivå med flera funktionsnedsättningar. (Screening of pupils at an early development level with multiple disabilities). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen,
Malmö högskola.
Syftet med följande arbete var att studera hur specialpedagoger i praktiken kartlägger elever på tidig utvecklingsnivå med flera funktionsnedsättningar
samt vad som kartläggs och hur pedagogerna använder och utvärderar informationen.
Arbetet innehåller en översikt av kartläggningsmaterial som är speciellt anpassade
till elever på tidig utvecklingsnivå med flera funktionsnedsättningar.
Med hjälp av intervjuer undersöks vilka kartläggningsmaterial som används i verksamheterna.
Huvudresultatet visar att pedagogerna använder nulägesbeskrivningen i den individuella utvecklingsplanen som kartläggning och inte de anpassade kartläggningsmaterialen.
Nyckelord: kartläggning, tidig utvecklingsnivå, flera funktionsnedsättningar, individuella utvecklingsplaner.
Handledare: Lotta Andersson
Examinator: Sten-Sture Olofsson