Sök:

Kärringen mot strömmen

Världens största digitala musikprogram startar en papperstidning

Vi har gjort en kvalitativ studie om Spotify som ska lansera en papperstidning den 22 december 2011. Vårt syfte med studien var att ta studera hur Spotify profilerar sig som papperstidning. Vi ville också ta reda på hur Spotifys målgrupper ser på varumärkets profilering. Vår utgångspunkt under hela studien har varit hermeneutisk eftersom vårt syfte var att få en djupare förståelse från dels First Publishing Group (förlaget till tidningen) men också från tidningens målgrupper.Våra frågeställningar till studien var:* Vilka strategier ligger till grund för Spotifys val att profilera Spotify i en papperstidning?* Hur upplever Spotifys målgrupper varumärkets satsning på en papperstidning?Vi har använt oss utav dels en semistrukturerad samtalsintervju med chefredaktören på First Publishing Group, Ola Karlsson. Vi har även använt oss utav fyra stycken fokusgrupper där det varit fem stycken deltagare i varje grupp. Fokusgruppdeltagarna är i åldrarna 20-30 år, bosatta i Västernorrlands län och fördelningen har varit nio stycken killar och elva stycken tjejer.

Författare

Emma Karlsson Christine Iversen

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..