Karriär - där går meningarna isär. Karriärbegreppet i vägledningssituationen
Detta examensarbete syftar till att undersöka hur vägledare ser på begreppet karriär och
hur den synen färgar vägledningssamtalet. För att besvara vårt syfte använde vi oss av
kvalitativa intervjuer med åtta personer, fyra studie- och yrkesvägledare och fyra
sökande som haft ett vägledningssamtal hos desamma. Samtliga har intervjuats efter ett
vägledningssamtal. Vi analyserade det resultat vi fick utifrån tidigare forskning inom
området och litteratur som vi ansett relevant. Den teoretiska ramen för detta arbete är
karriär-, väglednings- och yrkesteorier.
Vårt resultat visade på skilda uppfattningar om karriär hos vägledarna vilket också
påverkade de olika samtalens fokus. Två av vägledarna hade fokus på att lösa den
uppkomna situationen och de andra två var mer inriktade på en individs hela
livssituation. Dessa inriktningar stämde överens med hur vägledarna såg på karriär. De
vägledare som såg på karriär som att klättra på karriärstegen var mer fokuserade på den
uppkomna situationen och lösa den på bästa sätt, i denna studie även kallade
brytpunktsvägledare. Vägledarna som menade att karriär handlade om hela livspusslet
och att trivas i livet använde sig av ett annat fokus nämligen hela livssituationen och att
denna ständigt förändras, dessa vägledare har vi valt att kalla processvägledare.
Det skiljer sig dock inte så mycket i de olika vägledarnas förhållningssätt, alla värnar
om att vara närvarande, visa respekt och ge klienterna någon form av trygghet. Samtliga
klienter var nöjda med sina samtal vilket tyder på att även om vägledare ser på karriär
med olika glasögon som ger samtalet olika fokus så täcker de ändå målsättningen och
behovet som finns hos klienterna.
Vi som vägledare måste vara medvetna om de olika typerna, process- respektive
brytpunktsvägledning, och se vad som behövs och att det uppenbarligen finns behov av
båda sätten att vägleda.