Sök:

Kärlek eller bara en fling?

En retorisk komparativ analys av Match och Victoria Milans TV-reklamfilmer


Denna studie ämnar belysa de två företagen Match och Victoria Milans TV-reklamfilmer. Det primära syftet är att undersöka vilka retoriska grepp Match och Victoria Milan använder sig av i reklamfilmerna för att värva nya betalande medlemmar till webbplatserna. Genom retorisk analys granskas respektive reklamfilm. De retoriska teorier som används är ethos, pathos, logos -triaden och de semiotiska aspekterna denotation och konnotation. I mitt arbete analyserar jag även videoproduktionstekniken för att belysa kameravinklar. Med hermeneutik som vetenskaplig ansats tolkas reklamfilmerna med hjälp av den hermeneutiska cirkeln som tillvägagångssätt. Det sekundära syftet med detta arbete är att jämföra likheter och skillnader mellan reklamfilmerna. De frågor jag ställer är 1) vilka likheter och skillnader finns i reklamfilmerna och 2) hur skiljer sig könsmönstret åt mellan reklamfilmerna. För att synligöra de strukturer som finns kommer jag att använda mig av strukturalistisk teori. Victoria Milan har fram till idag enbart producerat en reklamfilm som analyseras. Match har däremot producerat flera reklamfilmer och jag har därför valt att granska den senaste av dessa reklamfilmer. Analysen visar att båda reklamfilmernas styrka och persuasiva effekt ligger i att de förenar rationella och emotionella apeller ? att den tänkta mottagaren både känner igen sig i reklamfilmerna och att de innehåller argument. Reklamfilmerna vilar på strukturalistiska binära motsatspar som ligger till grund för hur mannen och kvinnans roll i reklamfilmerna framställs/upplevs olika. I Matchs reklamfilm är det mannen som styr. I Victoria Milans reklamfilm är det kvinnan som är aktiv. En slutsats som dras är att två undermedvetna frågor väcks hos mottagaren, ?det kan bli verklighet? (Match) och ?det kan bli bättre? (Victoria Milan). Genom denna emotionella påverkan ingjuts hopp i det undermedvetna hos de tänkta målgrupperna. Hoppet mottagaren känner är ett starkt retoriskt grepp som båda företagen använder sig av. Att hitta en ursäkt till ett dåligt beteende blir dock Victoria Milans främsta retoriska grepp. Nyckelord: ethos, pathos,logos- triaden, visuell retorik, TV-reklamfilm, hermeneutik, binärt motsatsförhållande, dejting, internet, Barthes, Lévi-Strauss

Författare

Susanne Holst

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kommunikation, medier och it

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..