Sök:

Känsla av sammanhang

lärare som arbetar med pedagogisk samsyn


Stora krav ställs på lärare i dagens samhälle. Genom att studera hur lärare mår kan faktorer som påverkar deras hälsa upptäckas. Ett sätt att undersöka det är mäta deras känsla av sammanhang (KASAM). I denna studie har undersökts den känsla av sammanhang lärare i grundskolan har i sitt yrkesliv. I studien användes en enkät som delades ut till 60 lärare som var verksamma inom årskurs ett till sex på tre olika grundskolor i Luleå kommun, varav 43 lärare besvarade enkäten. Studiens ansats bygger på Antonovskys (1991) teori om KASAM. Enkäten bestod av Antonovskys livsfrågeformulär anpassat till arbetslivet samt frågor om lärarnas ålder, tid i yrket och hälsa. Lärarna fick ange olika faktorer som gör att de mår bra respektive dåligt i arbetet. De fick också beskriva sin upplevelse av hur viktigt pedagogisk samsyn är samt om de kan påverka och kontrollera faktorn och känslan inför den. De deltagande lärarna uppvisade en låg känsla av sammanhang men ansåg sig ha en god hälsa. Kontakt med kollegor och elever sågs av lärarna som faktorer som påverkade deras hälsa positivt. Faktorer som påverkade lärarnas hälsa i negativ riktning var stress och ledningsproblem. Lärarna ansåg att pedagogisk samsyn var mycket viktig för deras välbefinnande.

Författare

Anna Karlsson Karin Vikström Eklund

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..