Sök:

Kännetecknet på en god pedagog

En kvalitativ studie om vad erfarna aktiva pedagoger anser vara det viktigaste hos en god pedagog


Syftet med den kvalitativa studien har varit att undersöka vad som kännetecknar en god pedagog.Vid litteraturgenomgången har författaren sökt finna gemensamma kännetecken på en god pedagog från en mängdförfattare som arbetar som pedagoger eller med forskning inom pedagogik.Kvalitativa intervjuer har gjorts med fem pedagoger från Sverige och Bangladesh.Analysen av intervjusvaren har resulterat i sex rubriker: Relationen mellan lärare och elev, utbildning ochfortbildning, ett kall, motivation och engagemang, att tycka om sitt arbete samt erfarenhet.Vid diskussionen betonas betydelsen av relationen mellan pedagogen och eleverna.

Författare

Håkan Andersson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskapAvdelningen för pedagogik i utbildning och skola, PiUS

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..