Sök:

Kan motion vara en nyckel till bra betyg?

En enkätstudie om sambandet mellan motionsvanor och betyg


Syftet med arbetet var att undersöka om det fanns något samband mellan elevers motionsvanor och elevers betyg i skolan. Först genomfördes en litteraturstudie i ämnet för att finna en lämplig utgångspunkt för arbetet. Därefter genomfördes en enkätstudie i fyra gymnasieklasser. Det var två klasser vardera från studie-/yrkesförberedande program. Undersökningsgruppen bestod av 94 elever från år 2 och 3 i gymnasieskolan. För att få en bredare förståelse för sambanden tittade jag även på den sociala faktorn som en påverkansfaktor. Det visade sig inte finnas några signifikanta skillnader i betygen mellan högaktiva/lågaktiva elever. Dock upplevde de högaktiva eleverna en bättre psykisk hälsa. Det gick inte att säkerställa om motion påverkade elevernas betyg. Nyckelord: Motionsvanor, betyg, psykisk hälsa, enkätundersökning

Författare

Anton Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..