Sök:

Kan man lära av ett datorspel?

Hur pedagoger, studenter och elever ser på lärande, datorspel och identitetsarbete

Syftet med denna studie är att undersöka hur studenter, elever och pedagoger ser på lärande och ungdomskultur i relation till datorspel, i synnerhet spelet World of Warcraft. Detta undersöks utifrån frågorna kan WoW påverka utövande studenters/elevers lärande? Går WoW använda som ett lärandeverktyg? Går det använda datorspel i undervisningen? Och hur arbetas det med att framhäva dagens ungdomskulturer i skolan? Den undersökningsmetod som används är halvstrukturerade intervjuer där studenter, elever och pedagoger redogör för den inverkan spelet (WoW) har på deras/deras elevers lärande. Dessutom redogör de för sina åsikter kring användandet av datorspel i undervisningen. Sammanlagt deltar två pedagoger, fyra studenter och två elever i studien. Den slutsats som presenteras i slutet av studien är att informanterna anser det möjligt att använda datorspel i undervisningen, så länge spelen är designade för just undervisning och att WoW i huvudsak har negativa inverkningar på elevers lärande, även om det finns undantag som bekräftar regeln.

Författare

Marie Einebrant

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Mittuniversitetet/Mittuniversitetet/LärarutbildningInstitutionen för utbildningsvetenskapMittuniversitetet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..