Kan du lita på lojaliteten?
En studie om äkta varumärkeslojalitet till webb-TV-aktörer
Studien handlar om webb-TV på den svenska marknaden. Det vi ämnar svara på är två frågor, dels går det att skapa äkta varumärkeslojalitet hos konsumenter gentemot en webb-TV-aktör, dels vad som krävs för att den äkta varumärkeslojaliteten ska stärkas hos webb-TV-konsumenter? Äkta varumärkeslojalitet innebär att du som konsument är lojal både i din attityd och i ditt beteende gentemot ett varumärke. Vi har med hjälp av en intervju med en marknadskoordinator på TV4 erhållit information om det centrala och mest viktiga med en webb-TV-tjänst. Denna information, tillsammans med Kim, Morris & Swaits (2008) modell om äkta varumärkeslojalitet, har legat som grund till vår enkätundersökning. Resultaten i vår studie visade att äkta varumärkeslojalitet existerar hos en minoritet av dagens webb-TV-konsumenter, men att det är generellt sett är ovanligt förekommande. Vi visar och diskuterar i vår studie vad som är viktigt för att stärka graden av varumärkeslojalitet med webb-TV. Uppsatsen kan förutom att besvara ovan nämnda frågeställning hjälpa marknadsförare inom webb-TV att med utgångspunkt i de olika delarna av vår undersökningsmodell finjustera sin marknadsföring, för att på så sätt kommunicera mer effektivt med konsumenterna och därigenom förhoppningsvis stärka graden av deras äkta lojalitet.