Kan digitala informationsbärare ersätta analoga? ? en studie av musikkonsumtion
Management of enterprisesMusikInformationsbärareSymbolisk konsumtionFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Uppsatsens syfte: Att analysera varför den fysiska informationsbäraren CD inte slagits ut av det nedladdningsbara alternativet MP3 och om det finns en möjlighet för en sådan händelseutveckling i ett framtidsperspektiv på fem år. Metod:För att finna relevanta svar på syftet har vi studerat och talat med såväl utbuds- som förbrukarsidan av musik. Här har vi använt oss av kvalitativ metod i form av fokusgruppdiskussioner beträffande konsumenterna och djupintervjuer med utbudssidan. Resultat:Efter att ha studerat digitala musikfiler och fysiska informationsbärare i form av CD-skivor med hjälp av försäljningsstatistik, teori om kundvärde och symbolisk konsumtion samt intervjuer med såväl utbuds- som förbrukarsidan, har vi kommit fram till att digitala musikfiler inte ska ses som ett hot mot den traditionella musikindustrin. Åtminstone inte på kort sikt. De digitala filerna klarar inte av att uppfylla alla de syften som en konsument har avseende musikkonsumtion och kan därför förmodligen i deras nuvarande avskalade form inte ersätta CD-formatet.