Sök:

Kan barnets bästa tillgodoses genom släktingplacering?

En forskningsöversikt


Denna studie är en forskningsöversikt med syfte att undersöka hur barnets bästa i form av identitetsskapande, familjerelationer och etnicitet tillgodoses vid familjehemsplacering i släktinghem. Frågeställningar för att besvara syftet var; vad visar forskningen beträffande barns behov av stabilitet i relationer och identitetsutveckling vid släktingplacering? Utifrån detta tittar vi även på de etniska aspekterna, eftersom lagen är tydlig med att barn med annat etniskt ursprung, helst ska placeras inom släkten. Till tidigare forskning har vi använt oss av fem forskningsöversikter skrivna inom området släktingplaceringar. Teoretiska utgångspunkter i studien är familjerelationer och identitet. Materialet till studien har samlats in främst via sökmotorer på Internet. Urvalskriterier var relationer till biologiska föräldrar, närhet till ursprungsmiljön, beskrivning av barnens situation i placeringen och etnicitet. Kravet på de studier vi undersökte, var att de skulle ha varit publicerade i någon vetenskaplig tidskrift. Urvalet, som bestod av tio studier, sammanställdes i en tabell i resultatredovisningen. Därefter delades resultatet upp i teman utifrån frågeställningar från syftet. Resultatet analyserades utifrån den tidigare forskningen och teoretiska utgångspunkter. En begränsning i studien var det knapphändiga underlaget av tidigare studier och framför allt svensk forskning om släktingplaceringar utifrån barnets behov. Denna studie visar att det är stor etnisk skillnad mellan vilka barn som placeras i släktinghem och att barn ofta mår bättre av att placeras i släktinghem, både identitetsmässigt och relationsmässigt. Det finns dock en del motsägande fakta, som menar att det ibland är sämre med släktingplaceringar, utifrån barnets behov.

Författare

Susanna Hultberg Susanne Jonsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..