Sök:

Kamratkultur i förskolan.

En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt.


Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, avancerad nivå, 15hp. Högskolan Skövde. Titel: Kamratkultur i förskolan. En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt. Sidantal: 32 Författare: Ida Christesen, Helen Fredriksson och Malin Hamberg Handledare: Mirella Forsberg Ahlcrona Datum: 7 januari 2013 Nyckelord: Förskola, kamratkultur, gemenskap, samhörighet, uteslutning och etik Denna studie belyser kamratkulturer i förskolan mot bakgrund av förskollärares förhållningssätt och arbetssätt. Med kamratkultur, menar vi gemenskap, samhörighet och uteslutning. Studiens teoretiska perspektiv tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Vi har i denna studie genomfört tolv kvalitativa intervjuer.  Resultatet visar att förskollärare använder sig av snarlika metoder för att stödja barnen i deras gemenskap och samhörighet. Det visar sig också att förskollärare har olika strategier för att hjälpa barn komma in i leken, bland annat genom att göra barn ?attraktiva? för varandra, som ett sätt att motverka uteslutning bland barn i förskolan.

Författare

Malin Hamberg Helen Fredriksson Ida Christesen

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..