Sök:

Jazzpiano

Improvisation utifrån musikaliska och kreativa parametrar

Syftet med arbetet var att undersöka hur min improvisation påverkades av olika förutbestämda parametrar och förutsättningar, både musikaliska och kreativa.Jag gjorde fem olika experiment där jag, genom att applicera olika parametrar på min improvisation, undersökte hur jag påverkades och vad som hände. Jag spelade även in referensimprovisationer för att ge en bild av hur jag improviserade vid tiden för examensarbetet. I improvisationsexperiment 1 undersökte jag sus2- och sus4ackord och kvartsackord/kvartsstaplingar. Improvisationsexperiment 2 bestod av att jag skulle improvisera horisontellt/visuellt över klaviaturen och alternera mina fraser uppifrån respektive nerifrån samt improvisera med korta/långa fraser och toner. Till mitt tredje experiment hade jag förutbestämda rytmer som jag skulle improvisera med. Mitt näst sista improvisationsexperiment bestod i att jag skulle arbeta med motsatser till exempel dur/moll och omvända rytmer samt, i senare delen av experimentet, improvisera inom ett bestämt intervall. Som mitt sista improvisationsexperiment skulle jag improvisera fram något abstrakt: först en känsla; hoppfullhet, sedan ett objekt; rymden/universum. Jag hade en konsert där jag skulle försökta applicera det jag hade kommit fram till i arbetet. Jag tyckte konserten gick riktigt bra, dock hade jag svårt att använda mig av mina parametrar. Men tack vare andra insikter, som till exempel kreativa och inspirationsmässiga, kände jag att arbetet gett mig mycket som hjälpte mig improvisera på konserten och även i andra sammanhang. Det jag kommer ta med mig från mitt arbete var alla tillvägagångssätt som inspirerar mig, saker som sätter fart på min kreativa sida och som hjälper mig vidare i mitt improviserande och musicerande.

Författare

Tobias Renman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..