Sök:

Järnvägsväxlar som tål snö och is

De senaste åren har stora tågförseningar skett på vintern, ofta hänvisade till som växelfel. Dessa växelfel beror ofta på att snö och is fastnar i växeln och på så vis förhindrar växelns huvudfunktion. Snön hamnar i växeln dels genom snöfall, men även på grund av att snön skakas av från de passerande tågen. Förseningarna, som beror på snö och is i järnvägsväxlar, är ett stort problem som påverkar många människor. Syftet med detta projekt blev således att undersöka hur detta problem kan lösas.Idag finns redan flera varianter för att lösa detta problem. Det används till exempel värmeslingor för att smälta snön och övertäckningslösningar för att förhindra att snön hamnar i växeln. Det är även vanligt med manuell snöröjning.Efter noggrann bakgrundsstudie togs tre separata konceptförslag fram. Ur dessa valdes ett förslag för vidareutveckling. Konceptet blev en mekanisk snöröjningsfunktion. På detta koncept gjordes några grundläggande överslagsberäkningar för att ge en viss inblick i vad som skulle krävas av det.Funktionen bygger på att en hydraulisk cylinder trycker bort snö från växeln. Cylindern kommer bli cirka 6 meter lång. Kolven på cylindern har en diameter på 62 mm och cylindern har en diameter på 117 mm och kommer då att klara en kraft på 10 kN utan att knäckas. Denna kraft anses mer än väl vara tillräcklig för att skotta bort snö från växeln. Storleken ansågs maximal då en större storlek skulle ge en risk att tåget stöter ihop med cylindern.

Författare

Daniel Klignell Joakim Norman Omar Osorio

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..