Sök:

Jämställdhet i förskolan

En studie om att arbeta i ett jämställdhetsprojekt


Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare, som har deltagit i jämställdhetsprojektet Jämställdhet i centrum, har påverkats av att delta i detta projekt. Utifrån syftet har vi följande frågeställningar:På vilket sätt har JIC förändrat verksamheten på de förskolor som har deltagit?Vad kan förskollärare göra för att arbeta för en mer jämställd förskola?För vår kvalitativa intervju har vi valt att intervjua sex förskollärare, som har deltagit i projektet Jämställdhet i centrum. Som metod för datainsamling har vi använt oss av en semistrukturerad intervjuform med en intervjuguide som stöd.Resultatet visar att pedagogen måste rannsaka sig själv, om förskolan ska kunna bryta traditionella könsroller och könsmönster. Pedagogen måste se sin delaktighet i att förskolan inte är jämställd. Ett projekt är ett bra redskap för att skapa medvetenhet och att sprida kunskap. För att projektets syfte inte ska tyna bort krävs, att så många som möjligt engageras i projektet. Rektorn har ett stort ansvar i att engagera sina anställda. Samtidigt har pedagogen ett enskilt ansvar, som kan vara svårt att upprätthålla utan stöd från rektorn.Sökord: Jämställdhet, projekt, förskola

Författare

Anette Björklund Robert Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..