Sök:

"Jag vill nog hellre ha en speciallärare som kan göra ett jobb på golvet"

Grundskollärares förväntningar på specialpedagogrollen i skolan


Syftet med studien är att studera vilka skillnader och likheter som finns i förväntningarna på specialpedagogrollen i skolan hos elva grundskollärare som är verksamma på sju grundskolor i årskurserna 6-9. En historisk tillbakablick ges från speciallärar- till specialpedagogutbildning som även inkluderar styrdokument samt olika perspektiv på specialpedagogik. Även synen på specialpedagogrollen i och utanför Sverige tas upp. För att genomföra studien har ett kvalitativt perspektiv använts med semistrukturerade intervjuer som metod. Fokus för undersökningen har varit att undersöka vilka förväntningar grundskollärarna upplever att de har på specialpedagogrollen i skolan och hur lärarna anser att dessa förväntningar infrias samt vilka arbetsuppgifter grundskollärana anser vara viktigast att specialpedagogen utför och hur lärarna uppfattar dessa. Ytterligare ett fokusområde har varit vad grundskollärarna anser vara skillnaden mellan rollen som specialpedagog och speciallärare i skolan.Resultatet har analyserats utifrån en fenomenografisk analysmodell med utgångspunkt i studiens frågeställningar. För att få en djupare tolkning har resultatet även analyserats utifrån studiens teoretiska referensram som utgörs av Abbotts (1988) teorier om hur olika yrkesgrupper kontrollerar kunskap samt om begreppet "work place assimilation" som innebär att olika personalkategorier utför olika arbetsuppgifter som inte hör till den formella "jurisdiktionen" som hör till en speciell profession. Resultatet visar att synen på specialpedagogrollen inte är entydig. Några slutsatser som kan dras av studien är att grundskollärarna hade delvis olika förväntningar på specialpedagogrollen, en negativ och en positiv förväntan var två av de teman som framkom. Den negativa förväntan var mer vanligt förekommande än den positiva i lärarnas beskrivningar och handlade om vikten av att ha mer konkret assistans i eller utanför klassrummet än vad specialpedagogrollen innebar.Nyckelord: grundskollärares förväntningar på specialpedagogrollen, speciallärare, arbetsuppgifter, grundskola, "work place assimilation", fenomenografi

Författare

Ulrika Hedman Norén

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..