Sök:

"Jag vill inte bli mamma, jag vill hellre bli pappa"

en kvalitativ studie om föräldraskap


Utifrån intervjuer med sju mödrar som har återgått till arbetet efter en så kallad ?kort? föräldraledighet, avser den här studien att undersöka hur dessa kvinnor definierar, förhandlar med samt utmanar eller återskapar ideal och diskurser om moderskap respektive faderskap. Min empiri visar hur kvinnorna genomgående jämför moderskap med faderskap och hur de, i många avseenden, implicit uppfattar faderskap som bättre och något som de vill efterlikna. Kvinnorna definierar förväntningar kring moderskap som negativa och beskriver idealen som ?sunkiga? och de skildrar hur moderskap, både enligt dem själva och samhället, ses som något annorlunda i förhållande till faderskap. Kvinnornas utsagor visar hur de ser faderskap som mindre kravfyllt samt enklare att kombinera med arbete än moderskap. Fäders föräldraledighet upplever kvinnorna som mer valfri och de beskriver hur kvinnor uppfattas som huvudansvariga för barn och hur fäder ses som substitut för mödrar. Respondenterna ser dock män som likvärdiga föräldrar som kvinnor och de förklarar hur kvinnor agerar gällande moderskap och föräldraledighet som något som i hög grad beror på samhälleliga normer, värderingar och strukturer. Vissa menar att det som är avgörande är den egna identiteten. En del har många gånger haft dåligt samvete och upplevt skuld på grund av sin tidiga återgång till arbetet, andra har inte det, men samtliga respondenter ser att det finns en koppling mellan begreppen moderskap och skuld. När det gäller jämställdhet är det viktigt för mina respondenter då det direkt och indirekt har spelat in på fördelning av föräldraledighet. En del av respondenterna ?bryr? sig inte om jämställdhet och i dessa kvinnors utsagor har jag funnit indikatorer på en underordning som jag menar på att de är omedvetna om.

Författare

Julia Rönnbäck

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Avdelningen för sociologi (SOC)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..