Sök:

Jag spelade lite som jag kände mig på riktigt

en metareflektion kring dramapedagogik


En kvalitativ etnografiinspirerad studie med hermeneutisk ansats och med syftet att underso?ka den dramapedagogiska reflektionens sa?rdrag genom att se hur reflektion kan komma till uttryck i dramapedagogisk verksamhet. Studien vill belysa hur begreppet reflektion kan fo?rsta?s i en dramapedagogisk kontext och sta?ller sig fra?gan om reflektion kan fo?rsta?s som na?got annat a?n en verbal kognitiv process. Uppsatsen behandlar teoretiska perspektiv pa? reflektionsbegreppet och relaterar genom abduktion dessa till ett empiriskt material i fo?rsta hand besta?ende av tva? deltagande observationer. I analys och diskussion framkommer att man kan se pa? dramapedagogik som en verksamhet med specifika och unika mo?jligheter till reflektion. Fiktionen, improvisationen, sja?lvreflektionen och reflektion i gemenskap a?r den dramapedagogiska reflektionens sa?rskilda styrkor. Fo?rfattaren efterlyser mer forskning pa? omra?det med ett tydligt deltagarperspektiv. 

Författare

Maria Ottosson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..