Sök:

"Jag lär mig hela tiden"

En studie om lekens betydelse för barns lärande ur ett barns perspektiv


Syftet med denna studie har varit att belysa lekens betydelse för barns lärande sett ur barns perspektiv, och hur empati och vänskap visar sig i barnens lek. Frågeställningarna som jag har använt mig av är: Vad beskriver barnen att de lär sig i leken sett ur deras perspektiv? Hur stor betydelse har empati och vänskap för barnens lek? Studien grundar sig på en kvalitativ metod i form av observationer och intervjuer med barn i förskolan. I bakgrunden beskrivs det sociokulturella perspektivet och utvecklingspedagogiken som utgör studiens teoretiska utgångspunkter. Resultatet visade att barnen anser att de lär sig socialt samspel, turtagande, empati och kommunikation genom leken. Barnen lär sig att lyssna och respektera sina medmänniskor och genom leken utvecklas språk. Att barnens egna ord ska få höras i denna studie har varit viktigt, barnen menade själva att de lär sig så mycket av lek att de har svårt att sätta ord på det. I diskussionen tar jag upp vikten av pedagogens egna förhållningssätt och betydelsen av att leken får genomsyra verksamheten i förskolan.

Författare

Elisabet Olsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..