Sök:

Jag kan läsa! - läsinlärningssätt i förskolan

Lpfö 98 framhåller att barns språkutveckling och intresse för den skriftspråkliga världen ska stimuleras, däremot ges det inga direktiv hur förskolan ska gå tillväga för att uppnå detta uppdrag. Vi har därför valt att titta närmare på tre olika läsinlärningssätt man kan använda sig av i förskolan. De läsinlärningssätten vi tittat närmare på är läsinlärning med hjälp av ordkort, Montessoripedagogik och litteratur. Dessa tre tillvägagångssätt har studerats och därefter har vi undersökt hur långt barnen, som möter de specifika läsinlärningssätten har kommit i sin läsutveckling. Syftet med undersökningen är att studera om det finns någon skillnad i hur långt barnen har kommit i sin läsutveckling beroende på läsinlärningssättet de möts av i förskolan. För att ta reda på var varje enskilt barn befinner sig i sin läsutveckling har vi valt att använda oss av LUS-schemat som bedömningsinstrument. I analys av våra undersökningar kan vi se att det sätt som förskolan väljer att arbeta med läsinlärning på inte har någon större betydelse för hur långt barnen kommit i sin läsutveckling. Då vi utifrån våra undersökningar kan utläsa att barnen som mött de olika läsinlärningssätten överlag har kommit ungefär lika långt i LUS-schemat. En annan intressant aspekt är att hälften av de barn som mött läsinlärning med hjälp av Montessoripedagogik har kommit ett steg längre i LUS-schemat och att det är fler barn från den förskolan som har nått längst i fyra av de sex uppnådda stegen.

Författare

Cecilia Almtjärn Susanna Jönsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..