Sök:

"Jag kan inte köra idag. Min dotter är sjuk" En jämförande studie av läsbarhet i två sfi-läromedel


Att en lärobokstext som är avsedd för skolan har hög läsbarhet anses nog avmånga som en självklarhet, speciellt de texter som är ämnade för dem som intehar svenska som modersmål. De måste ju både lära sig det svenska språket ochta till sig informationen i texten!Men är det då självklart att så är fallet?Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra sex texter från två olikasfi-läromedel ur ett läsbarhetsperspektiv.De tre frågor som är avsikten att besvara i denna studie är om texterna har höggrad av läsbarhet enligt aktuell forskning, och om de skiljer sig åt ur ettläsbarhetsperspektiv och i så fall vilka de huvudsakliga dragen är som skiljerdem åt, och till sist vilken roll layouten spelar i fråga om läsbarhet. Med aktuellforskning åsyftas forskning presenterad i denna studie, alltifrån Carl-HugoBjörnsons (1968) beräkning av läsbarhetsindex (LIX) som fortfarande är aktuell,till Anders Björkvalls (2009) presentation av layout. Det material som användsär SFI-boken och Mål 2. Faktorer som undersöks i texterna är de lexikaliska ochgrammatiska textfaktorerna LIX- och OVIX-värde och meningsbyggnad, samttexthelhetsfaktorerna explicit kausalitet, textbindning, röst och layout. Då gradav röst i texterna undersöks, används de engelska termerna activity, orality ochconnectivity som Monica Reichenberg (2000) tar upp i sin avhandling ?Röst ochkausalitet i lärobokstexter?.Resultatet av studien visar att texterna från SFI-boken inte har så hög grad avläsbarhet då det gäller den lexikaliska textfaktorn OVIX-värde, ochtexthelhetsfaktorerna textbindning och explicit kausalitet. Däremot då det gällerröst och layout är läsbarheten högre. Beträffande texterna från Mål 2 har de höggrad av läsbarhet då det gäller de lexikaliska och grammatiska textfaktorerna,och även texthelhetsfaktorerna explicit kausalitet, textbindning, activity ochorality. Då det gäller connectivity och layout blir emellertid läsbarheten lägre.Studien visar även att layouten har betydelse för läsbarheten. Den ger textenstruktur, gör den tillgänglig för läsaren och väcker intresse.Studiens omfattning är för liten för att grundligt täcka in allaläsbarhetsfaktorer som är beforskade. Dock bör denna studie ge en inblick iämnet.

Författare

Anneli L Mattsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..