Sök:

?Jag kan göra vad som helst, jag har fan tränat boxning.?


Uppsatsen byggde på en kvalitativ undersökning och syftet var att undersökavilken inverkan boxningen kan ha på ungdomar. Vår empiri samlades in genomsex semistrukturerade intervjuer och två icke-deltagande observationer. Vår studiebyggde på tre frågeställningar och de var, vilken inverkan kan boxningen ha påungdomars liv? Bidrar boxningen till en social dimension? Tar boxningsklubbenett socialt ansvar för sina aktiva ungdomar? Vi analyserade vår empiri genom attanvända oss av en tematisk analysmetod. Vi använde oss av ett abduktivtangreppssätt. Empirin tolkades sedan med hjälp av de teoretiska begreppen riskochskyddsfaktorer. Resultaten visade att alla respondenter tyckte att boxningenhade förändrat dem. Dock skiljde det sig på vilket sätt de förändrats, flera av vårarespondenter ansåg att boxningen hade bidragit till att de valt en annanumgängeskrets. Resultaten visade också att boxningen bidrar med en social aspektoch att klubben tar ett socialt ansvar för sina ungdomar genom att till exempelfinnas till hands som en stabil vuxen att prata med. Sammantaget tydde resultatenpå att boxningen kan vara en skyddsfaktor för de personer vi har intervjuat.Det vi har sett är att det finns en brist i kunskapsläget när det kommer tillidrottens sociala betydelse och påverkan på ungdomars liv. Detta är något vitycker att man borde forskare vidare kring då vi har sett vilken positiv verkan enidrott kan ha på ungdomar.

Författare

Jenny Kjellberg Ida Ytterström

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..