Sök:

Jag försöker hålla undan mina egna fingrar, men det är svårt

om pedagogers styrning vid lärarlett bildskapande i förskolan


Syftet var att undersöka pedagogerna vid lärarlett bildskapande i förskolan. Dels ville jag ta reda på vilken roll pedagogen ansåg sig ha när barn skapade bilder samt på vilket sätt och i vilken grad de styrde. För att få reda på detta besöktes tre förskolor där jag närvarade vid två bildaktiviteter per förskola. Dessa var en kommunal förskola, en friskola samt en Reggio Emilia förskola. Efter den observerade bildaktiviteten intervjuade jag den pedagog som lett bildpasset för att jag skulle få syn på den styrning som kan förekomma samt för att få höra pedagogernas tankar runt att styra barn. Jag fann att pedagogernas agerande kunde skilja sig åt väsentligt mellan olika förskolor. Olikheter fanns i vem som bestämde vilka barn som deltog vid skapande och vem som bestämde när en bild var att betrakta som färdig. Därför sorterades pedagogerna in i tre kategorier, dessa var hög grad av styrning, viss styrning samt låg grad av styrning.

Författare

Elin Forsman

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..