Sök:

Ja, det är klart att jag ser ett samband!

En studie om lärares och elevers uppfattningar kring läsförståelse och matematik


Syftet med denna rapport var att genom fyra intervjuer ta reda på hur lärare i årskurs fem och sex uppfattar relationen mellan läsförståelse- och matematiksvårigheter samt hur de väljer att arbeta inom dessa områden. Vi har även genom enkäter hos dessa lärares elever valt att undersöka hur de uppfattar sin kunskap inom läsförståelse och matematik. Vi har sedan försökt att relatera dessa till varandra. Den teori vi har utgått från i denna rapport är fenomenografi som handlar om hur människor uppfattar sin omvärld. Studien har genomförts på två skolor i två olika kommuner. Resultatet av lärarnas uppfattningar och arbetssätt har sammanställts i kategorier genom en tabell och resultatet av elevernas uppfattningar synliggörs genom diagram med efterföljande reflektioner. Utifrån vår studie verkar lärarna generellt uppfatta en relation mellan läsförståelsesvårigheter och matematiksvårigheter och utifrån elevernas resultat verkar lärarnas arbetssätt vara gynnande för elevernas inlärningsmöjligheter inom läsförståelse och matematik. 

Författare

Emma Granqvist Nathalie Persson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..